Güncel Oyunlar

DİSKO 5 NO’LU

Diyarbakır 5 No’lu cezaevi vahşeti üzerine bir deneme… Bir vahşet anlatısı…

“Disko” (Disiplin koğuşu), Türkiye’de bilindiği üzere askeri bir işkencehanedir. “5No’lu” ise bu işkencehanenin bir halka karşı soykırım düzeyinde deneme tahtasıdır.

Bir örümcek, bir sinek, bir fare, bir köpek, bir gardiyan ve bir mahkûm tek vücutta dile geliyorlar. Aklın ve hayal gücünün sınırlarını zorlayan insanlık dışı bir vahşeti anlatıyorlar.

Oyun metni “Diyarbakır 5 No’lu Cezaevi” ile ilgili yazılmış anı, araştırma, belgesel çalışması ve görüşmeler kaynak alınarak yazılmış kurmaca bir metindir. Oyun, reji ve oyunculuk denemeleri, sade dekoru, ışığı ve konusuyla seyirci üzerinde çok sert bir etki yaratıyor.

Oyun iki yüzün üzerinde gösteri yaptı. Yurt içi ve yurt dışı festivallere ve turnelere katıldı.

 

Kürtçe; Türkçe ve İngilizce üstyazılı.

Süre: 60′

Prömier: 24 Kasım 2011

Nivîskar/Yazan: Mîrza Metîn

Derhêner/Yöneten: Berfîn Zenderlîoğlu

Lîstikvan/Oynayan: Mîrza Metîn

Sêwirînerê Dikê/Sahne Tasarım: Metîn Çelik

Sêwirînerê Ronahiyê/Işık Tasarım: Alev Topal

Mûzîk: Nizamettin Ariç / Wêneyên Xewnan

Vîdeo: Pia Rönicke & Zeynel Abidin Kızılyaprak

Afîş: Metin Çelik

Asîstan: Adar Baran Değer, Alan Ciwan, Sevgi Turan

Wergera jor nivîs ê/Türkçe üst yazı çevirisi: Nazê Yerlikaya

Efekt: Alan Ciwan, Adar Baran Değer

Wêne/Fotoğraf: Nazım Serhat Fırat

Xelat/Ödül:

2011 NTVmsnbc yılın en iyileri seçkisinde “yılın en iyi 5 oyunu” arasına seçildi.

2012 TiyatroTiyatro Dergisi Ödülleri “yılın erkek oyuncusu” ödülü.

2012 XII. Direklerarası Seyirci Ödülleri “en iyi tek kişilik prodüksiyon” ödülü.

2012 TiyatroTiyatro Dergisi Ödülleri yılın yapımı, yılın yönetmeni, yılın oyuncusu, yılın ışık tasarımı adayı.

2012 Hürriyet gazetesi seçkisinde “yılın en iyi on perfornansı” arasına seçildi.

2012 Tiyatronline “yılın en iyi tiyatro fotoğrafı” ödülü.

Geçmiş Oyunlar

CERB

Sürekli gözetleniyoruz. Giderek karşı çıktığımız, eleştirdiğimiz, korktuğumuz, kaçtığımız şeye dönüşüyoruz. Mekanizmanın canlı gözü ve gücü oluyoruz.

Mahkumlar kendi mahkumiyetlerinin gardiyanı olurlarsa ne olur?

Oyun, oyuncu, oyun kurucu ve tüm bileşenler yalnızca ve ereksizce oyun oynama ereğindedir. Buna uymayanlar, oyunda gardiyan rolünü üstlenecektir. Kendi oyununun gardiyanı.

“İnsan, sözcüğün tam anlamıyla insan olduğu yerde yalnızca oynar ve o, oynadığı yerde ancak tam insandır.” Schiller.

Dört denek-mahkum ve kendi gölgeleri, söze kapıyı gösterip kendi manik dillerini yaratıyorlar. Gölgenin ve video görüntünün birer baskı nişanesine dönüştüğü oyunda dört denek-mahkumun kendi içlerinde yaşadıkları duygusal, psikolojik ve fiziksel çıkmazlarla giderek nasıl vahşileştiklerine tanık oluyoruz.

Tasarlayan ve Yöneten: Mîrza Metin

Sahne Tasarımı (2010): Genco Demirer

Sahne Tasarımı (2012): Mirza Metin

Işık Tasarımı: Alev Topal

Müzik: Mübin Dünen

Yönetmen Yardımcıları: Berfin Zenderlioğlu, Arjen Arzen

Fotoğraf (2010): Veysi Altay

Fotoğraf ve Fragman (2012): Adem Isenberg

Oyuncular (2010): Mensur Zîrek, Selman Aakkuş, Cihan Kuba, Hamza Güzel

Gölge Oyuncuları (2010): Berfin Zenderlioğlu, Sevgi Turan, Zozan Eres, Beray Zen, Orhan Alici

Oyuncular (2012): Alan Ciwan, Engin Emre Değer, Musa Yıldırım, Mirza Metin

Gölge Oyuncuları (2012): Narin Gül Temel, Sevgi Turan